Végre felszállt az ICON A5 első sorozatgyártásra kijelölt hidroplánja

A körülbelül 1200 megrendelő az nagy úr, ezért az amerikai ICON hidroplán repülőgépgyár nyár közepére ígéri a futószalagról legördülő első kétéltű kétszemélyes repülőgépét, a régóta várt A5 típusból.

repjegyvadász1

first customer

Még április végén volt az ICON A5 ESN-1 példányának szárazföldi első berepülése, amit csak két hét elmúltával jelentettek be a gyár hivatalos Facebook oldalán. A gyors guruló teszt után levegőbe emelkedtek, minden rendszer hibátlanul teljesített.

vizi2vizi1vizi3

Tavaly decemberben voltak a vízi úszó és leszálló próbák, ahol az új hajótestet terhelték oldalirányban, különböző erősségű szelek és hullámok között. A hidroplán kitalálója és a cég nagyfönöke, az egykor F16-os vadászpilóta Kirk Hawkins kapitány pedig a rossz vízi leszállások terhelési határértékeit mérte be. A középső képen látható manőver általában összetöri a hidroplánt, de az A5 egybemaradt.

ESN2terhelési tesztterhelési

Áprilisban a képen látható ESN-2 példányon kezdték meg a légi alkalmassághoz szükséges statikus terhelési teszteket. A szárnynak például több mint 18 centiméter hajlást kell kibírnia le- és felfelé is, a kompozit törzsnek pedig 4 illetve 6 G-nek megfelelő súlyt, amit a repülés során soha nem kaphat. 150 százalékos a túlbiztosítás.

Egy tanuló LSA sportpilóta 20 órát, fele annyit repül a vizsgáig, mint a sima privát licencet megszerző társa. Ezért nagyon fontos, hogy valami egyszerű plusz műszer védje őt az átesés ellen, ami eddig csak nagy gépeken volt szokásban. Kirk kapitány több éves fejlesztéssel áthozta a vadászgépből a képen látható egy mutatóba sűrített átesésjelző műszert az Icon A5 pilótafülkéjébe. Másrészt új szárnyprofilt is terveztek, ami szintén jobban véd az átesés ellen.

átesésjelző

Ha mégis baj lenne, akkor pluszban ott van még a mentőernyő is. A sok védelmi felszereléssel viszont kicsit túllépték a kétéltű sportrepülőgép (LSA) kategória súlyhatárát, de az amerikai légügyi hatóságnál már sikerült kilobbizniuk a külön engedélyt, mint lehetett azt a Terrafugia repülő autónál. Nagy lobbierőt képvisel a vezetőségbe és a befektetők körébe összegyűjtött ex-Boeing meg ex-Google főnökök személye.

Épül már a saját gyáruk is Kaliforniában, de bevonták a Cirrus repülőgépgyárat is alvállalkozónak, a fenti kép mögött ép Cirruséknál készül a törzs kompozitja. Évente ötszáz gépet gyártanának, ami rendesen ráirányítaná a világ figyelmét a hidroplánokra.

kocsis

Érdekes nyár elé nézünk. Burt Rutan OshKosh-ban várhatón már repül a SkiGull-lal, talán a két nagy európai reménység, a francia-kínai Akoya és az olasz tartományi tulajdonban levő IDINTOS is belehúz addigra. Aztán meg mindhárman iparkodhatnak utolérni az ICON A5-ot, akik legalább két évvel előttük vannak.

Címkék: Amerika    gyár    hidroplán    sport    újdonságok    vizi repülőgépek

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL