Két hidroplán Friedrichshafenban
Aero Friedrichshafen minden tavasszal a fő kisgépes kiállítás Európában, most is két jól haladó európai hidroplán fejlesztés hívta fel magára a szakmai és az odalátogató közönség figyelmét.
Az egyik lenn a finn ATOL, a másik fenn a német FlyWhale, mind a kettő kétszemélyes kétéltű hidroplán.
Az ATOL az egy korábbi fából épült hidroplán belegyömöszölése a 650 kg maximális felszálló súlyú könnyű sportrepülőgép (LSA) kategóriába úgy, hogy a fa elemek egy részét kompozitokra cserélték.
9 méter becsukható szárnyfesztáv, 170 km/h utazósebesség, 750 km hatótáv. A 275 kg hasznos teherbe elég sok csomag is belefér, ha karcsúak a pilóták és az utasok. Ha 15 méternél magasabb az akadály, akkor 450 méter vízi úthossz kell neki a felszálláshoz, leszálláshoz kevesebb.
Decemberben voltak a vízi gurulópróbák, úgy kellett törni a jeget, ezért síléccel is szerelhető, igazi hároméltű. Áprilisban pedig először emelkedett el a havas betonról, nemsokára jön majd a vízi szűzrepülés is.
A képeken látható FlyWhale tiszta kompozit, toló helyett vonó légcsavarral, de hozzá is az osztrák Rotax 912 autóbenzines motort választották. A németek anyagi erőben sok szempontból előrébb állnak, pedig még náluk hátra van az első felszállás. A Repülő Bálnát bemutattuk már a HIDROPLÁNOK blogunkban.
Családi cégek és hidroplánt imádó pilóták mindketten, saját tőkével tették meg az első lépéseket. A németek aztán szereztek tartományi európai uniós támogatást, képen látható szerény tartományi figyelmet és elismerést a helyi minisztertől, a finnek inkább eladtak már öt példányt és további befektetőket keresnek mindketten.
Áraik hasonlóak, 125-140 ezer euróba kerül mindkét kis hidroplán különböző extrákkal. Reméljük, hogy egy éven belül már a sorozatgyártás megindulásáról tudósíthatunk.
Címkék: Európa Friedrichshafen gyár hidroplán repülő fesztivál