Tengerről felszállva egyenesen a holdra

A Google Lunar X Prize egy olyan verseny, ahol 30 millió dollárt nyer az a magánszemélyek által alapított csapat, amelyik először juttat el egy robotot a Holdra, ott legalább 500 métert megy vele és az erről szóló képeket HD minőségben továbbítja a Földre. A román versenyzőt itt mutatjuk be, mert egy hidroplánnal a tengerről indul, de ebben a versenyben focizik a magyar PuliSpace csapat is. Első rész a Google Lunar X Prize-ról.

A kilencvenes évek végén Dumitru Popescu egyetemista korában társaival megalapította a Romanian Association for Aeronautics and Cosmonautics (ARCA) céget, amely ebben a versenyben szuperszonikus hidroplánnal indul majd a Holdra.

Az elnök hajtómű mérnök, aki olcsó első rakétafokozatot keresett. Korábban héliumos magas légköri ballonnal kísérleteztek, majd kitalálták a szuper- szonikus hidroplánt, mint anyahajót, gyomrában a rakétával. Az űrugrás atyja, Burt Rutanéhoz hasonló megoldás született.

Mivel Romániának nincsen sivatagja, szerencsére kényszerűen maradt a Fekete tenger mint olcsó és végtelen repülőtér, és létrejött a hidroplán anyahajó.

Utazzon velünk busszal Ausztriába
a hidroplán repülőnapra

A szinte kötelezően kompozitból készült anyahajót IAR 111-nek nevezték el, amely 25 méter hosszú, 5 méter magas és a sebességnek megfelelő relatíve kicsi 14 méter a szárnyfesztávja.

Nyolc tonna a súlya, huszonhárom tonnát emel fel 250 méter/s tempóban, végsebessége 3200 km/óra, vagyis 2,6 Mach. Két pilóta élvezi az elején a gép vezetését.

A felszálláshoz két saját úszótalpat használ, ami kezdetben a szárnyas- hajókhoz hasonlóan kiemeli a repülőgép elejét a vízből és harmadik úszótalpként besegít a rakomány is, az a rakéta, amit az anyahajó a törzshöz erősítve visz fel a légköri startra.

18 kilométer magasan dobja ki a hasából a rakétát, ami továbbmegy a Hold irányába. Itt megszakítjuk a további út bemutatását, mert a hidroplán repülése érdekel bennünket.

Vajon hogyan száll le? Erre már tavaly elvégezték az első élő kísérletet a pilótakabinnal egyelőre a törzs nélkül.

A projekt érthető módon titkos, de annyit már közöltek, hogy megépítették az anyahajó szimulátorát és sikeresen repültek vele. Az első éles repülést ez év végére ígérik.

Pár éven belül – főleg, ha esetleg megnyerik a 30 millió dolláros díjat – ebből simán kiforrhat egy személyszállító szuperszonikus hidroplán. Az új repülőgép nyilván lassabb emelkedéssel az egykori Condorde gépekhez hasonlón 16-18 kilométer magasan utazik a célhoz, majd adott helyen az óceánra ejtőernyőkkel leereszkedik.

Hasában a rakéta helyett az utaskabinnal.

A hidroplán a szuperszonikus utasrepültetésre két okból is kézenfekvő megoldás. Egyfelől az óceánok végtelen hosszúságú repülőterek majd mindenhol, másrészt pedig a hangrobbanás a szárazföld felett problémás, annak idején a Concorde-k is csak a tenger felett nyomhatták tövig a gázkart.

Korábbi anyagaink:
Videóinterjú a Beriev Be-200 kétéltű repülőgépről
ZEHST a hiperszonikus légijármű
Hullámlovas repülőgép
Utasszállítás ötszörös hangsebességgel

Ajánlott link:
Google Lunar X Prize

Címkék: Európa    tenger    újdonságok    vizi repülőgépek

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL