A világ leggyorsabb dugattyúmotoros hidroplánja
Egy kitűnő francia online hidroplán site, a francehydravion.org hívta fel a figyelmünket a két világháború közötti híres hidroplán repülőversenyre, a Schneider Trophy-ra, amelyből lényegében kinőtt a világ leggyorsabb hidroplánja, az olasz Macci MC72.

A Schneider Repülőverseny jelentőségét jól szemlélteti két adat. Az első a sebesség hihetetlen megnövekedése. Mig az első 1913 évi verseny győztese még csak 73 km/h-val döcögött, 1931-ben az utolsó kupa nyertese már 547 km/h sebességgel repesztett.
Másrészt ebben a sorozatban kísérletezték ki azokat a motorokat és aerodinamikai profilokat, melyek a második világháború dugattyúmotoros vadászgép ikonjait – a Supermarine Spitfire, P-51 Mustang és a nem annyira híres olasz Macci C.202 Folgore típusokat – jellemezték.
A képen a világelső hidroplán, melynek főszereplője a motor, gyakorlatilag aköré építették a sárkányt és az úszótalpakat, részben fából. A letisztult aerodinamikai formákat jól adja vissza a szokásos háromnézeti rajz:

A repülőgépet egy 24 hengeres V elrendezésű vízhűtéses Fiat motor hajtotta, amely 3100 LE teljesítmény leadására volt képes. Ebből úgy csalogatták ki a maximális vonóerőt és a majdnem 710 km/h csúcssebességet, hogy a repülőgép orrán két egymással szembeforgó koaxiális légcsavart alkalmaztak.
A fejlesztés célja a kupa megnyerése volt, de hiába volt a kiemelt állami támogatás, hiába halt meg két tesztpilóta, az utolsó kupára nem tudták a gépet elkészíteni.
A világcsúcsot végül két év múlva 1933 október 23-án a Garda tavon Francesco Agello tiszthelyettes állította fel. Tavasz óta az ő részvételével turbózták a mérnökök a motort és a repülőgépet azért a 20-30 km/h sebességtöbbletért, hogy a 700 kilométer feletti álomhatárt elérjék, ami végül fél év alatt sikerült nekik.
Az olaszok nagy becsben tartják a kupán és máshol elért sebességi sikereiket. A képen egy a korszakból származó eredeti gyorsasági motorcsónak, mely a Aero Como Club, Európa legnagyobb hidroplán pilóta iskolája hangárjának ékessége.
Korábbi anyagaink:
A világ legnagyobb hidroplánja volt
80 éves az Aero Club Como
Ajánlott link:
Francehydravion online portal
Címkék: Como Európa gyár történelem vizi repülőgépek
Repülni jó » A Collier Trophy idei jelöltjei
2012. február 28. @ 12:31
[…] Egy másik európai díj egy másik cikkünkben – a Schneider Trophy […]
Repülni jó » Collier Trophy – jelöltek és a győztes
2013. január 16. @ 20:39
[…] Egy másik európai díj egy másik cikkünkben – a Schneider Trophy […]