A világ leggyorsabb dugattyúmotoros hidroplánja

Egy kitűnő francia online hidroplán site, a francehydravion.org hívta fel a figyelmünket a két világháború közötti híres hidroplán repülőversenyre, a Schneider Trophy-ra, amelyből lényegében kinőtt a világ leggyorsabb hidroplánja, az olasz Macci MC72.

A Schneider Repülőverseny jelentőségét jól szemlélteti két adat. Az első a sebesség hihetetlen megnövekedése. Mig az első 1913 évi verseny győztese még csak 73 km/h-val döcögött, 1931-ben az utolsó kupa nyertese már 547 km/h sebességgel repesztett.

Másrészt ebben a sorozatban kísérletezték ki azokat a motorokat és aerodinamikai profilokat, melyek a második világháború dugattyúmotoros vadászgép ikonjait – a Supermarine Spitfire, P-51 Mustang és a nem annyira híres olasz Macci C.202 Folgore típusokat – jellemezték.

A képen a világelső hidroplán, melynek főszereplője a motor, gyakorlatilag aköré építették a sárkányt és az úszótalpakat, részben fából. A letisztult aerodinamikai formákat jól adja vissza a szokásos háromnézeti rajz:

A repülőgépet egy 24 hengeres V elrendezésű vízhűtéses Fiat motor hajtotta, amely 3100 LE teljesítmény leadására volt képes. Ebből úgy csalogatták ki a maximális vonóerőt és a majdnem 710 km/h csúcssebességet, hogy a repülőgép orrán két egymással szembeforgó koaxiális légcsavart alkalmaztak.

Várják Önt a Múzeum Túrák

A fejlesztés célja a kupa megnyerése volt, de hiába volt a kiemelt állami támogatás, hiába halt meg két tesztpilóta, az utolsó kupára nem tudták a gépet elkészíteni.

A világcsúcsot végül két év múlva 1933 október 23-án a Garda tavon Francesco Agello tiszthelyettes állította fel. Tavasz óta az ő részvételével turbózták a mérnökök a motort és a repülőgépet azért a 20-30 km/h sebességtöbbletért, hogy a 700 kilométer feletti álomhatárt elérjék, ami végül fél év alatt sikerült nekik.

Az olaszok nagy becsben tartják a kupán és máshol elért sebességi sikereiket. A képen egy a korszakból származó eredeti gyorsasági motorcsónak, mely a Aero Como Club, Európa legnagyobb hidroplán pilóta iskolája hangárjának ékessége.

Korábbi anyagaink:
A világ legnagyobb hidroplánja volt
80 éves az Aero Club Como

Ajánlott link:
Francehydravion online portal

Címkék: Como    Európa    gyár    történelem    vizi repülőgépek

2 hozzászólás

  1. Repülni jó » A Collier Trophy idei jelöltjei

    2012. február 28. @ 12:31

    […] Egy másik európai díj egy másik cikkünkben – a Schneider Trophy […]

  2. Repülni jó » Collier Trophy – jelöltek és a győztes

    2013. január 16. @ 20:39

    […] Egy másik európai díj egy másik cikkünkben – a Schneider Trophy […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL