Túl a sikeres vizipróbán az AKOYA
A hároméltű – földön, vízen, hóban is üzemelő – és a mesterséges igazgyöngyről elnevezett AKOYA új francia kétszemélyes repülőgép tavaly ősszel már a vízre is leszállt, idén indul a sorozatgyártása.

2010 tavaszán még hiába érdeklődtünk a vízparton Biscarrosse-ben a cég sátrában, mikor lesznek a vizipróbák. A kompozit gép a vízen újdonságként a szárnyashajó elvét alkalmazza, ezzel ment el néhány év a fejlesztésben azután, hogy 2008-ban a szárazföldön sikeres volt a szűzrepülés.
A szárnyashajó elv lehetővé teszi, hogy a gép 200 méteren belül fel- és leszálljon a tavakon, folyókon és a tengereken, magyarán szinte bárhol üzemelhet a vízről.
Száz lóerős Rotax motorja és hetven literes tankja 1100 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé 210 kilométer per óra utazási sebességen.
A hároméltűség kihasználására a gyártók ajánlanak egy utat Európában. A svájci Alpokban felszállnak a hóról, majd tankolás, pihenés céljából leteszik a gépet Szardínia szigete mellett a tengerre és aztán meg sem állnak egy Tunisz melletti luxusszállóban levő sivatagi földi leszálló pályáig.
Az Akoyát, a mesterséges igazgyöngyöt gyártó cég, a Lisa Aircraft a francia Alpokban nyitott gyárat a kétezres évek elején, mert létrejöttében közreműködött egy tartományi állami fejlesztési cég. Másik modelljükkel az elektromos hajtás előnyeit keresik, szerintünk a két elv majd nemsokára össze fog érni.
Ebben az évben a sorozatgyártást, háromszázezer dollár áron kínálják a gépet kiképzéssel, három év garanciával. Régóta lobbiznak az EASA, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnél, hogy vezessék be az erre a gépre is érvényesítendő és Amerikában már régebb óta elfogadott Sport Light Aircraft – SLA -kategóriát, amit szintén ebben az évben remélnek elérni.
Az SLA kategória egyik előnye az ilyen típusú privát pilóta licenc tanulóidejének felezése a jelenlegi 40 óráról 20 óra kiképző repüléssel. A gépet baj esetére biztonsági ernyővel is felszerelték. És a szárnyait is maga mellé csukja, hogy kisebb jachtok tatfedélzetén vagy utánfutón is szállítható legyen.
Izgalmas 2012 év elé nézünk, mert ebben a kategóriában világszinten három teljesen új fejlesztésű gép versenyez a vevők kegyeiért. A Dornier S-Ray007, az Icon A5 és az Akoya.
Korábbi anyagaink:
AKOYA – a repülő szárnyashajó ígéret
Összecsukható vizirepülőgép – Icon A5
Dornier repülőgépgyár Manilában
Vizirepülő fesztivál Franciaországban
Ajánlott linkek:
Lisa Aircraft
Dornier S-Ray 007
Icon Aircraft
Címkék: Európa újdonságok vizi repülőgépek
Vízirepülés » Isztambul is felkerül a térképre
2012. március 16. @ 19:33
[…] Korábbi anyagaink: Hidroplánok a görög tengereken Maldív szigeteken az új első Twin Otter Túl a sikeres vizipróbán az Akoya […]
Vízirepülés » Repülőnapok közelednek
2012. május 6. @ 19:12
[…] azért is, mert két éve a sátorban csak ígérték, hogy a vízi üzemelés is rendben lesz, ami azóta megtörtént. De jöhetne a két kihívó, Amerikából az Icon A5 és a németekről Iren Dornier a […]
Vízirepülés » Közös színpadon az Akoya és az Icon A5
2012. augusztus 2. @ 20:21
[…] anyagaink: Túl a sikeres vizipróbán az Akoya Icon Friedrichshafenben Akoya a repülő szárnyashajó ígéret Összecsukható vizirepülőgép […]