Adatközlő készülék nagyhajókon, hazai folyóvizeken

2011 szeptemberétől automatikus helymeghatározó, azonosító és adatközlő készülék (AIS-készülék) működtetési és használati kötelezettséget vezetnek be a nagyhajókra a folyók magyarországi szakaszain.

Szeptember elsejétől a magyar lajtstromban nyilvántartott, januártól minden más úszólétesítményeken működő állapotban kell tartani az AIS-készülékeket.

Ahol mint a légi irányításban, egy elektronikus felületen megbízható online módon nyomon követhető a 12 személynél többet vagy árút szállító nagyhajó neve, típusa, haladási iránya és pillanatnyi helyzete, a hajó és a szállítmány fontosabb adatai.

Az alul ajánlott linken elérhető PannonRIS oldalon a vízi közlekedés szereplői és a hatóságok számára online látható lesz a folyami hajóközlekedés, üzeneteket lehet küldeni stb. A jövőben például ezen a platformon elég lesz virtuálisan kijelölni a hajózási zárlatot, hogy egy költségcsökkentési tényezőt említsünk.

A középső képen Schváb Zoltán közlekedési államtitkár,
Dobai Sándor RSOE elnök és Urbán György NKH elnök
Nagyítson!

A folyami információs szolgáltatások (RIS) magyarországi rendszerének kiépítését és üzemeltetését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és a Rádiós Segélyhívó Országos Egyesület (RSOE) szakmai együttműködése tette lehetővé.

Legyen Ön is REPJEGYVADÁSZ!

A Nemzeti Közlekedési Hatóság az év első felében pályázati úton adta használatba a hajóüzemeltetők számára a szaktárca és az Európai Unió támogatásával beszerzett 145 eszközt.

Schváb Zoltán közlekedési államtitkár – aki a középső képen stílszerűen a Dunáról egy hajóról élesíti a rendszert – a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a belvízi hajózás fejlesztése a magyar kormány és az Európai Unió stratégiai alapdokumentumokban rögzített célkitűzése.

A kevésbé energiaérzékeny, tisztább és biztonságosabb közlekedési módokra való áttérés egyik meghatározó iránya a belvízi személyszállítás és teherfuvarozás részarányának növelése a közlekedési munkamegosztásban.

A megbízható online tájékoztatás fokozza a hajózás biztonságát és növeli versenyképességét. A folyami információs szolgáltatások kiszámíthatóvá és tervezhetővé teszik a vízi közlekedést és áruszállítást.

Reméljük, hogy az AIS elektronikai rendszer lehetővé és biztonságossá teszi, valamint a közeli jövőben elősegíti a középső képen látható dunai hidroplán közlekedés mai kor igényeinek megfelelő visszaállítását.

A közös vízhasználat jelenkori külföldi illusztrálására képarchívumunkból összeállításokat készítettünk. Balról a Mosel folyóról, jobbról a vizirepülés fellegváráról, Kanadából, British Kolumbiából.

Korábbi anyagaink:
Úszótalpas hidroplánok a Dunán
Hidroplánok a Balatonon

Ajánlott linkek:
PannonRIS website
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Rádiós Segélyhívó Országos Egyesület

Címkék: Duna    folyó

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL