A világ első elektromos hajtású kétéltű hidroplánja

2011 július végén Dale Kramer repülőgéptervező a New York állambeli Hammondsport településen levő háza mögüli rétről szállt fel, majd hét perc repülés után a háza előtti vízre a világon először szállt le egy elektromos hajtású hidroplánnal.

A képen Kramer gépe az idei AirVenture pilótatalálkozón Oshkosban, mellyel visszatért ifjúkori álmai helyszínére. 1977-ben még kanadai repülőmérnök hallgatóként itt kapott inspirációt arra, hogy megtervezze a különleges szárnyú és méltóságteljesen lassú kétmotoros könnyű repülőgépét, a Lazair-t.

A nevében is bájosan lusta – átlag sebessége hetven kilométer körüli óránként – repülőgépből több mint kétezer épült, sok került a házi repülőépítő fanok kezébe, van kétüléses változata is.

Kramer néhány éve elhatározta, hogy “felvillanyozza” a repülőgépét. Kilenc éve Hammondsportba költözött, az amerikai haditengerészeti repülés egykori atyjának, Glenn Curtissnek a birtokát vette meg, s amint látszik, jó helyet választott.

Legyen Ön is REPJEGYVADÁSZ!

Igyekezni kellett neki, mert két éve egy angol csapat már sikeresen fejlesztett és repült a szárazföldi változatra szerelt elektromos hajtással, amit egy sárkányrepülőbe is beraktak.

Kramernek maradt a víz, először csak egy sima hidroplánt épített, gyakorlatilag egy szárnyas kajakot két elektromotorral, majd megoldotta a behúzható kerekek felszerelését is, így lett a jármű Amphíbia Electric Lazair.

Kramer a történelmi repülést egyből megduplázta, egy óra hosszan tartó akkumulátor töltés után újra felszállt a vízről.

A repülőgép tervező közelinek látja azt az időt, amikor az Electric Lazair Amphibiával egy töltéssel már több órát lehet majd repülni.

Kár, hogy a repülőgép nem kapta meg az idén Oshkosh-ban a győztes Electra One-nal megosztva a Lindbergh díjat, szerintem Dale Kramer közel harmincéves munkássága megérdemelte volna.

Búcsúzunk egy ott készült, felgyorsított, fűről fűre történő repülési videóval.

Korábbi anyagaink:
Electra One árammal repül
Repüljön konnektorból
Repüljön napfénnyel

Címkék: Amerika    elektromos hajtás    újdonságok    vizi repülőgépek

7 hozzászólás

  1. Repülni jó » Hölgypilóta Concorde-dal

    2011. augusztus 8. @ 18:18

    […] Olvasta már? Hidroplán elektromos hajtással […]

  2. Repülni jó » Felszállt az első elektromos hajtású helikopter

    2011. szeptember 21. @ 15:41

    […] Korábbi anyagaink: Repüljön konnektorból Electra One árammal repül Cri-Cri a villanyrepcsi A világ első elektromos hajtású kétéltű hidroplánja […]

  3. Repülni jó » Először űlt pilóta az elektromos multikopteren

    2011. november 14. @ 12:37

    […] Korábbi anyagaink: Felszállt az első elektromos hajtású helikopter Green Flight Challenge egy és kettő Cri-Cri, a villanyrepcsi A világ első elektromos hajtású kétéltű hidroplánja […]

  4. Repülni jó » Repüljön konnektorból

    2012. január 10. @ 12:41

    […] a tortán, hogy tavaly felszállt már az első kétéltű elektromos hajtású repülőgép, az első ilyen helikopter és az E-Volo fejlesztői multikopterükkel végre új elvet is […]

  5. Vízirepülés » Elektromos hajtású hajók a Boat Show-n

    2012. március 10. @ 21:21

    […] anyagaink: A világ első elektromos hajtású kétéltű hidroplánja Repüljön […]

  6. Repülni jó » Különleges járművek a vizen

    2012. június 21. @ 12:40

    […] Korábbi anyagaink: Szárnyas vitorlások Az első elektromos hajtású hidroplán […]

  7. Repülni jó » Csatorna affér és az elektromos repülés jővője

    2015. július 8. @ 13:13

    […] hogy az Airbus E-Fan pénteki repülése sikeres és az elektromos repülést – köztük a hidroplánokét is – fellendítő lesz. Ehhez a Pipistrel vezérigazgatója mai hivatalos levelében előre […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL