A világ első elektromos hajtású kétéltű hidroplánja
2011 július végén Dale Kramer repülőgéptervező a New York állambeli Hammondsport településen levő háza mögüli rétről szállt fel, majd hét perc repülés után a háza előtti vízre a világon először szállt le egy elektromos hajtású hidroplánnal.
A képen Kramer gépe az idei AirVenture pilótatalálkozón Oshkosban, mellyel visszatért ifjúkori álmai helyszínére. 1977-ben még kanadai repülőmérnök hallgatóként itt kapott inspirációt arra, hogy megtervezze a különleges szárnyú és méltóságteljesen lassú kétmotoros könnyű repülőgépét, a Lazair-t.
A nevében is bájosan lusta – átlag sebessége hetven kilométer körüli óránként – repülőgépből több mint kétezer épült, sok került a házi repülőépítő fanok kezébe, van kétüléses változata is.
Kramer néhány éve elhatározta, hogy “felvillanyozza” a repülőgépét. Kilenc éve Hammondsportba költözött, az amerikai haditengerészeti repülés egykori atyjának, Glenn Curtissnek a birtokát vette meg, s amint látszik, jó helyet választott.
Igyekezni kellett neki, mert két éve egy angol csapat már sikeresen fejlesztett és repült a szárazföldi változatra szerelt elektromos hajtással, amit egy sárkányrepülőbe is beraktak.
Kramernek maradt a víz, először csak egy sima hidroplánt épített, gyakorlatilag egy szárnyas kajakot két elektromotorral, majd megoldotta a behúzható kerekek felszerelését is, így lett a jármű Amphíbia Electric Lazair.
Kramer a történelmi repülést egyből megduplázta, egy óra hosszan tartó akkumulátor töltés után újra felszállt a vízről.
A repülőgép tervező közelinek látja azt az időt, amikor az Electric Lazair Amphibiával egy töltéssel már több órát lehet majd repülni.
Kár, hogy a repülőgép nem kapta meg az idén Oshkosh-ban a győztes Electra One-nal megosztva a Lindbergh díjat, szerintem Dale Kramer közel harmincéves munkássága megérdemelte volna.
Búcsúzunk egy ott készült, felgyorsított, fűről fűre történő repülési videóval.
Korábbi anyagaink:
Electra One árammal repül
Repüljön konnektorból
Repüljön napfénnyel
Címkék: Amerika elektromos hajtás újdonságok vizi repülőgépek
Repülni jó » Hölgypilóta Concorde-dal
2011. augusztus 8. @ 18:18
[…] Olvasta már? Hidroplán elektromos hajtással […]
Repülni jó » Felszállt az első elektromos hajtású helikopter
2011. szeptember 21. @ 15:41
[…] Korábbi anyagaink: Repüljön konnektorból Electra One árammal repül Cri-Cri a villanyrepcsi A világ első elektromos hajtású kétéltű hidroplánja […]
Repülni jó » Először űlt pilóta az elektromos multikopteren
2011. november 14. @ 12:37
[…] Korábbi anyagaink: Felszállt az első elektromos hajtású helikopter Green Flight Challenge egy és kettő Cri-Cri, a villanyrepcsi A világ első elektromos hajtású kétéltű hidroplánja […]
Repülni jó » Repüljön konnektorból
2012. január 10. @ 12:41
[…] a tortán, hogy tavaly felszállt már az első kétéltű elektromos hajtású repülőgép, az első ilyen helikopter és az E-Volo fejlesztői multikopterükkel végre új elvet is […]
Vízirepülés » Elektromos hajtású hajók a Boat Show-n
2012. március 10. @ 21:21
[…] anyagaink: A világ első elektromos hajtású kétéltű hidroplánja Repüljön […]
Repülni jó » Különleges járművek a vizen
2012. június 21. @ 12:40
[…] Korábbi anyagaink: Szárnyas vitorlások Az első elektromos hajtású hidroplán […]
Repülni jó » Csatorna affér és az elektromos repülés jővője
2015. július 8. @ 13:13
[…] hogy az Airbus E-Fan pénteki repülése sikeres és az elektromos repülést – köztük a hidroplánokét is – fellendítő lesz. Ehhez a Pipistrel vezérigazgatója mai hivatalos levelében előre […]