Saro Hercegnő – a világ legnagyobb hidroplánja volt

A második világháború után fejlesztett százszemélyes angol kétéltű repülőgépnek csak az első példánya repült, mert a nagyobb teljesítményű szárazföldi gépek az ötvenes években kiszorították a piacról.

1946-ban a Saunders-Roe -rövidítve: Saro – brit repülőgépgyár pályázatot nyert transzatlanti személyszállításra alkalmas ajánlatával és három darab repülőgép legyártására kapott megrendelést a BOAC légitársaságtól, a British Airways elődjétől. Az első példány Saunders-Roe S.R. 45 Princess 1952-re készült el, közben a másik kettő példányt is építették.

A prototípus, a G-Alun, 1952 augusztus 22-én repült először, majd egy éven belül több mint száz órát repültek vele, 1953-ban a Fanrborough-i Air Show-n is bemutatták, ezekről nézzék meg a videót:

Néhány fontosabb adat a repülőgépről. Hossza 42 méter, magassága 17 méter, a szárnyak fesztávolsága 70 méter. Első osztályú kabinok és turista osztály megosztással 105 utast szállított, a gépet hat fő – két pilóta, két fedélzeti mérnök, egy rádiós és egy navigátor – vezette.

Kissé bumfordi alakja a túlnyomásos kabin miatt dupla héjszerkezettel készült és 10 motor hajtotta a légcsavarokat, ebből a kettő-kettő belső dupla, egy tengelyen egymással szemben forgó megoldás volt, a harmadik külső légcsavar mindkét oldalon szimpla volt.

1954-ben a BOAC kiszállt az üzletből, saját társaságot alapítottak a három példányra, de hidroplánként nem tudtak vele a légi forgalomba elindulni. A sors fintoraként közben még valaki szárazföldi szállítógépként próbálkozott vele, majd 1958-ban az amerikaiak megvették atomkísérletekre.

A Saro Hercegnő így tűnt el a vizirepülésből.

Korábbi anyagaink:
Egy gigantikus hidroplán nyírfából
VIDEÓ: Az angol Catalina repülése Biscarrosse-ban
Egy brit birodalmi hidroplán

Ajánlott link:
S.R 45 Princess a Wikipédián

Címkék: gyár    képtár    történelem    vizi repülőgépek

2 hozzászólás

  1. Vízirepülés » Short Sandringham repülése pipázó kapitánnyal

    2011. szeptember 22. @ 09:07

    […] anyagaink: Saro Hercegnő – a világ legnagyobb hidroplánja volt Videó: Repülő hajók a londoni RAF Múzeumban Videó: Az angol Catalina repülés […]

  2. Vízirepülés » A világ leggyorsabb dugattyúmotoros hidroplánja

    2012. február 27. @ 17:11

    […] anyagaink: A világ legnagyobb hidroplánja volt 80 éves az Aero Club […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL