Egy gigantikus hidroplán nyírfából
November elején volt 53 éve, hogy Howard Hughes, a különc amerikai milliárdos első és egyben utolsó alkalommal majd két kilométert repült az általa tervezett óriás hidroplánnal, a Hercules-sel.
A második világháború tengeri csatái nyomán merült fel egy olyan transzkontinentális szállítógép építésének igénye, amely rengeteg embert vagy hadianyagot úgy tud átszállítani az óceánon, hogy a német tengeralattjárók torpedói nem veszélyesek rá.
1942-ben kezdték a projektet, majd Hughes is beszállt, az anyaghiány és a hatalmas súly miatt a repülőgép szerkezetét nem alumíniumból, hanem különlegesen kezelt nyírfából építették, de a prototípus a második világháború végére sem készült el.
Végül bár háromra volt megrendelés, de csak egy repülőgépet építettek. A Hughes H-4 méretei az akkori repülőgépekhez viszonyítva elképesztőek voltak, ami a szállítandó 750 teljes felszerelésű katona vagy egy M4 Sherman tank miatt érthető volt.
Néhány adat róla: a hossza közel hetven méter, a szárnyfesztávja majd száz méter, még több és pontos adatot olvashat a bejegyzés végén az ajánlott linkek között a Wikipedián.
Plusz ott még található egy érdekes rajzos összehasonlítás, ahol a Hercules repülőgép tömege egy súlycsoportba kerül a mai nagyágyukkal, úgy mint AN-225, Boeing 747-8 stb, amit az alábbi nagyítható képen be is idézünk:

Nem csoda, hogy a kortársak a nyolc motor ellenére sem hittek abban, hogy ez a repülőgép valaha majd repülni fog.
A kivagyiságáról is híres vagy hírhedt Howard Hughes ezért 1947 november másodikán csak gurulópróbát, pontosabban úszópróbát hirdetett, majd nagy média csinnadratta mellett harmadszori nekifutásra a kapitányi ülésből saját maga emelte el a repülőgépet és majd két kilométert repült vele.
Ezzel megmentette a befektetését, de életében a következő tízévekben nagyon ügyelt arra, hogy a Hercules-sel többet ne kelljen repülnie.
A csapatszállító óriás hidroplán eszméjét elsöpörte a szárazföldi gépek fejlődése, bár az orosz Beriev gyár honlapján nemrégen nyilvánosan is közzétette az alábbi képen látható Beriev Be-2500 super-heavy transport seaplane gépét. Nevében az ígéret 2500 fő óceánokon való átszállítására, de erről a gépről-tervről majd egy következő bejegyzésben írunk.

Korábbi anyagaink:
A vizirepülés aranykora
A Kaszpi tenger szörnye és társai
AN – 225 óriásgép Ferihegyen – videó
VIDEÓ: C-17 Globemaster III Pápán
Ajánlott linkek:
Hughes H-4 Hercules a Wikipedián
Az Aviátor legnagyobb szörnye
Címkék: Amerika old timerek tenger történelem
Repülni jó » VIDEÓ: Zámbó Mihály kapitány szélső repülése
2010. november 12. @ 13:07
[…] Frissss anyag a Vizirepülésen Egy gigantikus hidroplán nyírfából […]
Vízirepülés » Saro Hercegnő – a világ legnagyobb hidroplánja volt
2011. május 15. @ 17:54
[…] anyagaink: Egy gigantikus hidroplán nyírfából VIDEÓ: Az angol Catalina repülése Biscarrosse-ban A brit birodalmi […]
Vízirepülés » A világ legnagyobb repülőgépének terve
2011. június 1. @ 18:47
[…] Korábbi anyagaink: Videóinterjú a Beriev Be-200 hidroplánról Videó: Beriev Be-103 repülése Gelendzhikben Egy gigantikus hidroplán nyírfából […]
Vízirepülés » 80 éve szállt le New Yorkban a Dornier X repülő hajó
2011. augusztus 27. @ 20:56
[…] Korábbi anyagaink: Dornier Do-24ATT a vízen Dornier repülőgépgyár Manilában Egy gigantikus hidroplán nyírfából […]