Egy gigantikus hidroplán nyírfából

November elején volt 53 éve, hogy Howard Hughes, a különc amerikai milliárdos első és egyben utolsó alkalommal majd két kilométert repült az általa tervezett óriás hidroplánnal, a Hercules-sel.

A második világháború tengeri csatái nyomán merült fel egy olyan transzkontinentális szállítógép építésének igénye, amely rengeteg embert vagy hadianyagot úgy tud átszállítani az óceánon, hogy a német tengeralattjárók torpedói nem veszélyesek rá.

1942-ben kezdték a projektet, majd Hughes is beszállt, az anyaghiány és a hatalmas súly miatt a repülőgép szerkezetét nem alumíniumból, hanem különlegesen kezelt nyírfából építették, de a prototípus a második világháború végére sem készült el.

Végül bár háromra volt megrendelés, de csak egy repülőgépet építettek. A Hughes H-4 méretei az akkori repülőgépekhez viszonyítva elképesztőek voltak, ami a szállítandó 750 teljes felszerelésű katona vagy egy M4 Sherman tank miatt érthető volt.

Néhány adat róla: a hossza közel hetven méter, a szárnyfesztávja majd száz méter, még több és pontos adatot olvashat a bejegyzés végén az ajánlott linkek között a Wikipedián.

Plusz ott még található egy érdekes rajzos összehasonlítás, ahol a Hercules repülőgép tömege egy súlycsoportba kerül a mai nagyágyukkal, úgy mint AN-225, Boeing 747-8 stb, amit az alábbi nagyítható képen be is idézünk:

Nem csoda, hogy a kortársak a nyolc motor ellenére sem hittek abban, hogy ez a repülőgép valaha majd repülni fog.

A kivagyiságáról is híres vagy hírhedt Howard Hughes ezért 1947 november másodikán csak gurulópróbát, pontosabban úszópróbát hirdetett, majd nagy média csinnadratta mellett harmadszori nekifutásra a kapitányi ülésből saját maga emelte el a repülőgépet és majd két kilométert repült vele.

Ezzel megmentette a befektetését, de életében a következő tízévekben nagyon ügyelt arra, hogy a Hercules-sel többet ne kelljen repülnie.

A csapatszállító óriás hidroplán eszméjét elsöpörte a szárazföldi gépek fejlődése, bár az orosz Beriev gyár honlapján nemrégen nyilvánosan is közzétette az alábbi képen látható Beriev Be-2500 super-heavy transport seaplane gépét. Nevében az ígéret 2500 fő óceánokon való átszállítására, de erről a gépről-tervről majd egy következő bejegyzésben írunk.

Korábbi anyagaink:
A vizirepülés aranykora
A Kaszpi tenger szörnye és társai
AN – 225 óriásgép Ferihegyen – videó
VIDEÓ: C-17 Globemaster III Pápán

Ajánlott linkek:
Hughes H-4 Hercules a Wikipedián
Az Aviátor legnagyobb szörnye

Címkék: Amerika    old timerek    tenger    történelem

4 hozzászólás

  1. Repülni jó » VIDEÓ: Zámbó Mihály kapitány szélső repülése

    2010. november 12. @ 13:07

    […] Frissss anyag a Vizirepülésen Egy gigantikus hidroplán nyírfából […]

  2. Vízirepülés » Saro Hercegnő – a világ legnagyobb hidroplánja volt

    2011. május 15. @ 17:54

    […] anyagaink: Egy gigantikus hidroplán nyírfából VIDEÓ: Az angol Catalina repülése Biscarrosse-ban A brit birodalmi […]

  3. Vízirepülés » A világ legnagyobb repülőgépének terve

    2011. június 1. @ 18:47

    […] Korábbi anyagaink: Videóinterjú a Beriev Be-200 hidroplánról Videó: Beriev Be-103 repülése Gelendzhikben Egy gigantikus hidroplán nyírfából […]

  4. Vízirepülés » 80 éve szállt le New Yorkban a Dornier X repülő hajó

    2011. augusztus 27. @ 20:56

    […] Korábbi anyagaink: Dornier Do-24ATT a vízen Dornier repülőgépgyár Manilában Egy gigantikus hidroplán nyírfából […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL