A vízirepülés aranykora

A két világháború közötti időszakban az óriásgépek nem a betonról szálltak fel, hanem a szükséges korlátlan hosszúságú nekifutást biztosító vízből emelkedtek el. Az óceánok két partja közötti repülésben a léghajókat kellett legyőzniük. Néhány gigant egy kitűnő francia író alábbi kötetéből.

stefanie.jpg

stefanie2.jpg
DORNIER DO-X

A repülés fejlődését könnyű lemérni azon a tényen, hogy a DO-X, mint korának legnagyobb gépe 1929-ben egyszer 40 percig 169 utast szállított, ma ezek a teljesítményű gépek – Boeing-ek és Airbus-szok – a repülés igáslovai.

Lenyűgöző méretei miatt, amit leginkább a könyv címlapján csodálhatunk meg, sok évnek kellett eltelnie, mire felemelkedett a víz színéről. Pedig a Dornier testvérek nemcsak konstruktőrök, hanem berepülő pilóták is voltak. Claudius Dornier kedvenc motor elhelyezési elve az elől húz, hátul tol egybeépített két légcsavaros konstrukció, itt ebből hat darabot helyeztek el egymás mellett a szárny tetején. A 12 motor darabonként 525 lóerőt adott le.

A szuperluxus változat, amely akkor a Zeppelin léghajóval versenyzett, 66 utast szállított kabinos elrendezésben, és a harmincas évek elején Amerikában, Manhattan felhőkarcolói felett is megcsodálhatták.

stefanie3.jpg
SHORT S-23

A gép méltóan a lassan elfogyó angol világbirodalomhoz a Földközi tenger medencéjében teljesített járatokat. Kétszintű belső fedélzetén 24 utas és majd négy tonna csomag és áru fért el, kétszáz kilométer feletti sebességgel repült óránként. A gép egyik leghosszabb útját 1937-ben a brit Southampton és az egyiptomi Alexandria közötti 2217 mérföld hosszúságú távon repülte le 11 óra 15 perc alatt.

stefanie4.jpg
SIKORSKY S-40

Igor Sikorsky, az orosz származású amerikai konstruktőr, akit inkább helikoptereiről ismerünk, a Pan American légitársaság megrendelésére alkotta meg a fenti gépet. Ez volt az első Clipper, utalva arra a hagyományra, hogy ki milyen gyorsan szeli át az óceánt. Általában 40 utast repített szintén kabinos elrendezésben, luxus körülmények között.

stefanie5.jpg
BOEING 314 ATLANTIC CLIPPER

Mire a harmincas évek végén a Boeing is beszállt a játékba, addigra a Clipper már azt a repülőgép típust jelölte, amely az óceán két partja között szárnyal. Óránként jóval kétszáz fölött stabilizálódott a sebesség és 74-re nőtt az utasszám, bár a 314-nek több változata vitt jóval kevesebb utast a könyvben említett repülésekben.

————————————————————————

Aki e néhány sor és kép alapján kedvet kapott a könyvhöz, az rendelje meg online, akár az Amazon.com-tól.
A könyv cime: Flying boats and seaplanes. A history from 1905. Irta: Stephane Nicolaou. Kiadó: Bay Wiew Books. 1988.

Ajánljuk még: Repülő csónakok a Dunán

A két világháború közötti időszakban az óriásgépek nem a betonról szálltak fel, hanem a szükséges korlátlan hosszúságú nekifutást biztosító vízből emelkedtek el. Az óceánok két partja közötti repülésben a léghajókat kellett legyőzniük. Néhány gigant egy kitűnő francia író alábbi kötetéből.

stefanie.jpg

stefanie2.jpg
DORNIER DO-X

A repülés fejlődését könnyű lemérni azon a tényen, hogy a DO-X, mint korának legnagyobb gépe 1929-ben egyszer 40 percig 169 utast szállított, ma ezek a teljesítményű gépek – Boeing-ek és Airbus-szok – a repülés igáslovai.

Lenyűgöző méretei miatt, amit leginkább a könyv címlapján csodálhatunk meg, sok évnek kellett eltelnie, mire felemelkedett a víz színéről. Pedig a Dornier testvérek nemcsak konstruktőrök, hanem berepülő pilóták is voltak. Claudius Dornier kedvenc motor elhelyezési elve az elől húz, hátul tol egybeépített két légcsavaros konstrukció, itt ebből hat darabot helyeztek el egymás mellett a szárny tetején. A 12 motor darabonként 525 lóerőt adott le.

A szuperluxus változat, amely akkor a Zeppelin léghajóval versenyzett, 66 utast szállított kabinos elrendezésben, és a harmincas évek elején Amerikában, Manhattan felhőkarcolói felett is megcsodálhatták.

stefanie3.jpg
SHORT S-23

A gép méltóan a lassan elfogyó angol világbirodalomhoz a Földközi tenger medencéjében teljesített járatokat. Kétszintű belső fedélzetén 24 utas és majd négy tonna csomag és áru fért el, kétszáz kilométer feletti sebességgel repült óránként. A gép egyik leghosszabb útját 1937-ben a brit Southampton és az egyiptomi Alexandria közötti 2217 mérföld hosszúságú távon repülte le 11 óra 15 perc alatt.

stefanie4.jpg
SIKORSKY S-40

Igor Sikorsky, az orosz származású amerikai konstruktőr, akit inkább helikoptereiről ismerünk, a Pan American légitársaság megrendelésére alkotta meg a fenti gépet. Ez volt az első Clipper, utalva arra a hagyományra, hogy ki milyen gyorsan szeli át az óceánt. Általában 40 utast repített szintén kabinos elrendezésben, luxus körülmények között.

stefanie5.jpg
BOEING 314 ATLANTIC CLIPPER

Mire a harmincas évek végén a Boeing is beszállt a játékba, addigra a Clipper már azt a repülőgép típust jelölte, amely az óceán két partja között szárnyal. Óránként jóval kétszáz fölött stabilizálódott a sebesség és 74-re nőtt az utasszám, bár a 314-nek több változata vitt jóval kevesebb utast a könyvben említett repülésekben.

————————————————————————

Aki e néhány sor és kép alapján kedvet kapott a könyvhöz, az rendelje meg online, akár az Amazon.com-tól.
A könyv cime: Flying boats and seaplanes. A history from 1905. Irta: Stephane Nicolaou. Kiadó: Bay Wiew Books. 1988.

Ajánljuk még: Repülő csónakok a Dunán

Címkék: tenger    történelem

3 hozzászólás

  1. Vízirepülés » VIDEÓ: exkluzív interjú Iren Dornier-val

    2009. június 25. @ 09:24

    […] Korábbi anyagaink: Úszótalpas repülőgépek a Dunán A vizirepülés aranykora […]

  2. barna zoltán

    2010. április 23. @ 11:19

    Ha valakinek lenne ma annyi pénze és meg tudna támogatni anyagilag és műszaki szakcsoporttal, szívesen vennék egy ilyen hatalmas gépet és felújítanám, majd nosztalgiajáratként alkalmaznám. Egy ilyen gép ( Egy Short pl. ) már külső megjelenésében is fennséges és sok embert magával ragad – bárki, bármit állít. A méretek, az áramvonalas forma a sok légcsavar és a kérdés, hogy ez 2 szintes izé még fel is repül?
    – biztos megérné a befektetést és a nosztalgiát.
    Dédapáink tudtak valamit, ami a mai repülőkről sajnos kihalt…

  3. Vízirepülés » Egy gigantikus hidroplán nyírfából

    2010. november 12. @ 12:51

    […] anyagaink: A vizirepülés aranykora A Kaszpi tenger szörnye és társai AN – 225 óriásgép Ferihegyen – videó VIDEÓ: […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL